Begin september vorig jaar vraagt DEAN aan het Techforce1-projectteam, dat de ElimuPi ondersteunt, of we kunnen helpen met het Elimupi-Connect project in Kenia. Op locatie. Nou, dat willen we allemaal wel! Na goed intern overleg met Arjan en een eerlijke loting met Jeroen en Marco, kwam ik als de uitverkorene uit de bus.

Op naar Nairobi in Kenia om DEAN daar onsite te ondersteunen.

De Elimupi-Connect is een uitbreiding op de bestaande educatieve miniserver van DEAN: de ElimuPi. De ElimuPi werkt van oudsher zonder internet, maar met de ElimuPi-Connect wordt het mogelijk om updates van software en content naar de ElimuPi te brengen. Ook ontstaat de mogelijkheid om docenten internet te bieden voor communicatie, voorbereiding van lessen, online trainingen en ondersteuning.

Het gestelde doel voor het werkbezoek was om technisch de verbinding tussen de apparaten te verwezenlijken. En om de Elimupi-Connect in de praktijk goed uit te testen op scholen in Nairobi. Dit in nauwe samenwerking met Amicah Mania, een lokale ontwikkelaar vanuit DEAN daar.

Ik vloog op vrijdagmiddag naar Nairobi en kwam daar rond 23:30 lokale tijd aan. Na een toch wat chaotische ontvangst direct buiten de luchthaven, wist ik uiteindelijk mijn taxi pickup te spotten. Een spannende rit volgde. Het regende hard, het was donker en grimmig en het adres bleek niet zo makkelijk te vinden. Uiteindelijk via een onverharde weg met diepe kuilen en langs de sloppenwijken vond de chauffeur de bestemming. Het hotel waar ik zou verblijven met een aantal mensen van DEAN, waarvan Joost, de directeur bij DEAN, al aanwezig was.

De ingang van het hotel werd goed bewaakt en na een grondige inspectie, met spiegels onder de auto kijkend, mocht de taxi mij veilig afzetten. Mijn eerste ervaring met Kenia was een feit.

De zaterdagochtend brak aan en het was mooi weer. Alles zag er een stuk aangenamer uit. Het hotel, zichtbaar opgericht vanuit de kerkelijke gemeenschap, was ietwat gedateerd, maar prima verder.

Na het ontbijt met Joost zijn we met een Uber op pad gegaan naar een shoppingmall en later nog naar het mooie Karura Forest. De onverharde weg net buiten het hotel was om de 150 meter voorzien van verkeersdrempels. Die drempels bleken echt overal te liggen, zelfs op de snelweg!

Zondag samen met Joost en Menno op pad geweest. Menno, de bestuursvoorzitter van DEAN, was op zaterdagavond overgekomen. Leuke en interessante gesprekken met beiden gevoerd die dag.

De maandag was een werkdag samen met Amicah op het resort. De Alcatel LTE 4G-dongles die we hadden, bleken niet onder Linux te werken. Dus moesten we snel op zoek naar een andere oplossing voor mobiele 4G. ‘s Avonds terug naar de mall om een goede dongle te vinden, helaas zonder resultaat.

Dinsdag hadden we werkafspraak in een mall genaamd China Square, waar ik samen met Amicah gewerkt heb aan de ElimuPi-Connect om de bestaande wifi-adapter van de Raspberry PI op te splitsen: in het simultaan zijn van een Wifi Accespoint – en client. Dat scheelt een extra USB-wifi-adapter.

Het idee was toen ook geboren om een (goedkope) 4g-LTE-modem als Accesspoint te gaan gebruiken. —> [AP|ElimuPi|Wifi Client ] ——> [AP|ElimuPi-Connect|Wifi Client] —–> [AP|4G LTE Wifi Modem] —-> Internet

Aan het einde van de middag pakte ik een Uber terug naar het hotel. Deel van deze rit ging langs een van de vele sloppenwijken / slums. Het immense contrast tussen arm en rijk in Nairobi is goed zichtbaar.

Woensdag was een lange werkdag op het resort. Op mijn hotelkamer een klein lab gemaakt met de opstelling met de Elimupi en de ElimuPi-Connect. De beta-release-images voor beide gemaakt, want donderdag willen we gaan testen op een school.

Donderdag staat in het teken van bezoek aan het Genesis Joy Project Institute. Een school aan de rand van de op 1 na grootste slum van Nairobi genaamd Mathere met ca. 500.000 inwoners.

Al vroeg op pad om Amicah te ontmoeten bij de China Square Mall, wat niet zo ver van de schoollocatie af ligt. We praten vooraf wat over DevOps en de westerse cultuur en de cultuur in Kenia. Rond 10:00 uur hebben we afgesproken. Na wat gewacht en vele blikken van omstanders naar de auto, lopen we onder begeleiding naar de school waar Mr Barassa, het hoofd van de school, ons hartelijk welkom heet.

De school ziet er nog best goed uit in vergelijking met de rest van de omgeving. Het uitzicht op de slum is echter overweldigend. Wat een andere dimensie, wat een armoede.

We besluiten een en ander te gaan testen in de school. De school heeft drie verdiepingen en bestaat uit beton. We willen weten of we een redelijke internetsnelheid behalen op de diverse verdiepingen. Na nog technische uitdagingen hebben we een werkende oplossing en kan het testen beginnen. Het internet is tot onze verbazing redelijk goed. Zelfs op de eerste verdieping hebben we internet als het 4G LTE-modem op de bovenste verdieping staat.

We praten wat met Mr Barassa en ook hij is enthousiast. Hij surft lekker op zijn Mac via het internet. De meeste leerlingen zijn al vrij, zegt hij, want het is vakantie. Wel zijn er nu nog leerlingen die examen doen. Verder praten we over hoe het op school gaat, waar ze mee bezig zijn en hoe ze kansen creëren.

Collega Amicah vertelt dat hij zelf een tijd in Kibera heeft gewoond. Kibera is de grootste slum van Kenia, zelfs die van heel Afrika, met meer dan 1 miljoen mensen. Hij vertelt over de cultuur in de slum en dat er in de slum zelf ook nog verschillen zijn tussen arm en rijk.

Het maakt nogal indruk op mij. Je kunt het je nauwelijks voorstellen.

Rond 13:30 hebben we genoeg getest en bestellen we een taxi om te vertrekken. Nu hebben ook Uber-taxi’s niet altijd zin om de slum in te gaan. Echt veilig is namelijk anders. We lopen onder begeleiding naar de rand van de slum en daar komt uiteindelijk de taxi om ons op te pikken. Ik neem afscheid van Amicah en bedank hem voor de dag.

‘s Avonds eet ik gezamenlijk met Joost, Menno en andere bestuursleden in een mooi restaurant in een ander deel van Nairobi. Ook Mr Barrasa blijkt een bestuurslid te zijn en is van partij. Joost en Menno vliegen die avond nog terug naar Nederland en zijn vroeg weg. Ik praat nog wat met de mensen, daarna stappen we allen op.

Vrijdag. Ik werk verder op het resort aan wat fine tuning en beveiliging van de ElimuPi-Connect, en test de backend die via OpenVPN in Azure-cloud downloadable content moet leveren. De dag sluit ik af met een lokaal Tusker-biertje en een diner for one.

Zaterdag. Het weekend is begonnen en dus ook tijd voor wat ontspanning. Ik doe rustig aan en geniet van de mooie tuin van het resort en bezoek ‘s middags een mall. Voor zondag heb ik via wat contacten een bezoek gepland aan het Nairobi National Park. Omdat ik om 06:00 opgehaald word, maak ik het niet te laat.

Zondag: Om 06:00 opgehaald door Nicholas, de chauffeur van de Safari-touroperator. We rijden naar het Nairobi National Park, dat ongeveer 45 minuten rijden is en net buiten Nairobi ligt.

Het is best druk en we staan zelfs even in een file. Uiteindelijk rijden we het park in en al gauw zien we een aantal giraffen. Even verderop ligt een leeuw en tientallen wagens staan eromheen. Gedurende de ochtend zien we zebra’s, impala’s, neushoorns, apen, vele vogels en zelfs (vrij zeldzaam om te spotten) een cheetah. Het landschap is ook ongelofelijk mooi.

Rond 12:00 is de tour afgerond. In het hotel pak ik een lunch en ga wat slapen. Rond 19.30 check ik uit bij het hotel om rond 0:10 op te stijgen richting Amsterdam.

Maandag: Ik land om rond 7.00 uur op Schiphol. Het is koud en het regent. Om 09:00 ben ik weer thuis aan het werk. Niet voor DEAN maar voor mijn huidige opdracht. Nog even stil denk ik terug aan het uitzicht op de slums en de momenten in Kenia voor DEAN. Dan besef ik hoe goed ik het eigenlijk heb hier in Nederland.

Terugkijkend op de week en wat er bereikt is voor het ElimuPI-Connect-project, denk ik dat mijn doel is bereikt. Het project heeft een werkbare richting gevonden op het essentiële onderdeel van connectiviteit. DEAN’s doelstelling is om begin 2024 op een aantal scholen de ElimuPI-Connect uit te rollen. Daar zal vanuit DEAN nog de nodige aandacht aan besteed moeten worden om dit te bereiken. Daarbij zal Techforce1 ze met plezier verder ondersteunen en adviseren.

Ik dank DEAN en Techforce1 voor het mogen afreizen naar Kenia om dit avontuur te beleven. Het heeft op mij een enorme indruk achtergelaten die ik nooit zal vergeten. Dit is echt waar we het voor doen.